3 Sätt att Spendera Din Tid Vist


Har du reflekterat över hur vist du spenderar din tid?

Om du kommer på dig själv sägandes ”jag skulle bara … om jag hade mer tid”, kan det hända att du slösar med din mest dyrbara och begränsade resurs.

Den dåliga nyheten är att du kan inte skapa mer tid! Varje timma har 60 minuter, varje dag har enbart 24 timmar och varje vecka har har enbart 7 dagar. Den goda nyheten är dock att du behöver inte skapa mer tid.

Här följer några enkla ”hur du bör” respektive ”hur du inte bör” spendera din tid.

1. Spendera inte tid på saker som ligger utanför din möjlighet till effektiv handling.

Det är fantastiskt att vara ambitiös, men det är slöseri med tid att ge sig an det omöjliga. Försök inte sälja snökoner till eskimåer eller pälskläder till öbor på Fiji.

2. Spendera inte tid på saker som du lätt kan klara av, men som inte leder dig mot dina mål.

Det är lätt att lägga tid och fokus på saker som det visar inte alls ger den effekt som du tror, enbart för att det är enkla att klara av. Kanske du försöker använda alla dina smarta strategier för att få till et möte med VD’n, enbart för att bli varse om att VD’n delegerar alla inköpsbeslut till chefen för inköp.

3. Spendera din tid på de saker som du kan klara av och som tar dig mot dina mål.

Dessa är de aktiviteter som du skall spendera majoriteten av din tid åt. Dessa är de viktiga aktiviteterna. Vissa människor spenderar otroligt mycket tid på uppgifter som det är bråttom med, men som inte är viktiga. Det är en stor skillnad. Uppgifter av karaktären bråttom är de som du måste ta itu med omgående för att undvika någon form av kris. Viktiga uppgifter är de saker som tar dig framåt mot dina mål. Du kan minimera risken att behöva lägga tid på aktiviter och uppgifter av karaktären bråttom genom att ta itu med problem innan det blir bråttom. Små problem blir stora problem när du misslyckas med att ta itu med dem i rätt tid. Enkla kundklagomål kanske inte är så anmärkningsvärda, men om de tillåts att ackumulera utan att omhändertas, så är det en tidsfråga innan kunderna går över till en konkurrent.

Se till att investera din tid på bästa sätt & ha regelbundna kontroller att du spenderar din tid på det som är viktigt.