Hur lång tid tar det att skapa en ny vana?


Definitionen av vana är enligt Svenska Akademiens ordbok följande

sätt att bete sig eller förhålla sig (i viss situation) som har lärts in genom ständig upprepning

Det vi tenderar till att upprepa många gånger, är det som slutligen skapar en vana. Du kanske har hört under en längre tid att det har sagts att det tar 21 dagar för att skapa en ny vana. Enligt nya studier och forskning påvisar man att 21 dagar inte är korrekt.

Det tar 66 dagar att skapa en ny vana

De senaste studierna och forskning sägs påvisa att det tar hela 66 dagar att skapa en ny vana (usch, kanske du tänker just nu). Kanske därför så många tenderar att falla tillbaka i ”gamla vanor” redan efter en månad. Att ändra eller skaffa sig en ny vana är inte alltid lätt, men det går! Och det är det som är det bästa.

Vad krävs för att skapa en ny vana?

Enligt min mening (efter mycket reflektion av egna erfarenheter), så finns det några saker som ligger till grund för att skapa förutsättningarna till att skapa en ny vana.

1. Medvetenhet

För det första anser jag personligen att det måste börja med en medvetenhet. Det finns ett uttryck som lyder ”det du inte vet om, vet du inte om”, vilket är ganska givet när man väl tänker efter, dock inget att underskatta. När du blir medveten om att något behöver förändras, antingen pågrund av att du känner att något inte funkar som du vill, eller kanske att någon närstående till dig påpekar att du behöver skaffa en ny vana (eller bli av med en ovana), förstå då skapas en ”möjlighet” (öppenhet) till förändring.

Du medvetet identifierar vad det är som behöver förändras i ditt beteende eller vilka vanor du har som tenderar att alltid generera ett visst resultat.

2. Varför

När du identifiera vad det är för vana du vill skapa, vilket kan kräva en del reflektion och funderande för vissa, så är det oerhört viktigt att du har klart för dig varför du vill skapa en ny vana. Vad tenderar att vara praktiskt, medan varför är det emotionella grundfundamentet som allt vilar på. Varför är den känslomässiga energin eller kraften som kommer inifrån dig. Utan ett riktigt starkt känslomässigt varför, har jag själv upplevt samt bevittnat många i min omgivning helt enkelt ge upp. Man tycker inte att det är värt det. Allt har ett pris och vi tenderar ofta till att leta efter stora grandiosa vinster och fördelar till ett så billigt pris eller så låg kostnad som möjligt.

3. Repetition (upprepning)

Precis som definitionen av vana är (sätt att bete sig eller förhålla sig (i viss situation) som har lärts in genom ständig upprepning) så måste vi göra det vi måste göra, om å om å om igen (minns du vilken låt?), tills nya nervbanor skapats på/i hjärnan som ser till att det sker av ren… vana.

Tips

Ibland kan det vara värdefullt att ta något som är relativt enkelt till att börja med och skapa som en ny vana. Testa till exempel att börja varje morgon med att dricka ett glas vatten precis efter att du klivit upp ur sängen. En positiv förändring kan leda till fler positiva förändringar!

Om du fann denna artikel intressant och värdefull, skulle vi oerhört mycket uppskatta om Du valde att GILLA den, KOMMENTERA den och jättegärna DELA den. 🙂

Och som alltid, valet är helt unikt Ditt!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *